Fooi en een apenkooi

Fooi geven in de horeca is apengedrag!

We zitten met een grote groep, bij het afrekenen wordt het totaal bedrag gedeeld door het aantal personen en we tellen er vanwege de gewoonte een kleine fooi bij op. Zo weinig maar? Klinkt er aan de andere kant van de tafel. We zijn met een groep, dat is echt veel te weinig! En de discussie begint.

Laat ik voorop stellen dat het mij niet om het besparen van geld gaat of dat ik het anderen niet gun om geld te geven. Waar ik keer op keer tegen aan loop is de vraag, waarom we in hemelsnaam fooi geven? Ja de service was goed, maar van andere dienstverleningen waar ik gebruik van maak ook. En is dat dan ook niet iets wat je mag verwachten als je €20,- per persoon betaald voor gekookt water en diverse hapjes? Ja, in dit ene voorbeeld betreft het een High Tea, niet door kinderarbeid of onderbetaalde dus geen basis om iets of iemand zielig te vinden en het bedrag is ook niet uitgekleed dus niets of niemand wordt er slechter van.

Maar in de horeca verdienen ze zo weinig!

Tegenargument één. En dat hoort nu toch eenmaal zo! Tegenargument twee. Dit zijn blijkbaar twee hele gevoelige punten want de opstand er is erg groot. Dat het uit het verleden komt en dat er landen zijn waarbij werknemers hier werkelijk van afhankelijk zijn is blijkbaar iets wat ons gevoel niet kan loskoppelen van de ratio, van het feit dat het anno 2015 in Nederland totaal niet meer het geval is. Ja natuurlijk is het salaris geen vetpot, maar eerlijk is eerlijk, het is meer dan een minimumloon of een uitkering en absoluut niet het enige beroep waarbij er “minder” wordt verdient. Als dat argument blijft staan, dan pleit ik voor fooi bij alle zogenaamd minder betaalde beroepen. Hé maar dat is ook niet de bedoeling, en we zijn weer terug bij af.

Er komen geen diepere argumenten, het lijkt vooral een kwestie van;

zo heurt het nou eenmaal, punt uit.

En dat is precies mijn pijnpunt, zijn we dan allemaal dat stel apen die elkaar ervan weerhouden om de banaan te pakken omdat de voorgaande apen in de groep nat gespoten werden bij het pakken van de banaan? Ze vervolgens aan de nieuwelingen hebben doorgegeven dat het gevaarlijk is om die banaan te pakken? Terwijl we niet meer aan elkaar uit kunnen leggen waarom?

Daarnaast zijn er verschillende manieren om horeca “fooi” te geven. Een goede recensie op bekende websites, een positieve reactie op social media, enthousiast vrienden en familie mee nemen naar die ene hotspot. Bij die zaken draait het beter, kunnen ze hogere prijzen vragen, we betalen het graag, en het personeel kan een opslag krijgen.

Economie anno 2015.

Ik begrijp dat het een gevoelig punt is, het komt in het menselijke gebied waarbij je het gevoel krijgt iemand iets af te nemen of niet te waarderen als je géén fooi geeft, dat zit aardig in ons brein-netwerkje verweven. Natuurlijk, als ik horeca medewerker zou zijn  dan zou ik graag een extra waardering of fooi willen ontvangen. Maar then again, in een andere dienstverlening zou het dan ook moeten gelden, niet te vergeten de mensen met de straatkrant, vrijwilligerswerk, ouderenzorg etc. Hoe relevant is het werkelijk?

Waarom geven we -werkelijk- nog fooi?

Wie kan mij dit vertellen?

 

 

Klik hier om terug te gaan naar de startpagina, of blader voor meer blog’s in het menu.

Wil je op de hoogte blijven van een nieuwe blog? Like dan de Facebook pagina.

About the author

Beste lezer, leuk dat je geïnteresseerd bent in de persoon achter dit blog. Ik ben een vrouw van 27 jaar jong en heel nieuwsgierig, ik verdiep me graag in het "hoe en waarom". Ik werd weerhouden van vrijuit schrijven omdat er altijd -en gelukkig- andere mensen in mijn ervaringen betrokken zijn. Ook omdat mijn perceptie niet de waarheid is en mijn beleving misschien niet die van hen. Om volledig bij mijzelf te kunnen blijven en over mijn beleving op dat moment te kunnen schrijven, heb ik besloten om anoniem verder te gaan. Wil je met mij in contact komen dan kan dat door een reactie achter te laten of een e-mail te sturen naar; gelukkignietperfect@gmail.com